سمینار « فن بیان و سخنوری » با محوریت آموزش راهنمایان موزه در موزه ملی قرآن کریم برگزار شد
- 26 مرداد 1398
- 15:09
- اخبار موزه
- 0 دیدگاه
- 223 بازدید
-
سمینار « فن بیان و سخنوری » با محوریت آموزش راهنمایان موزه در موزه ملی قرآن کریم برگزار شد
به گزارش روابط عمومی موزه ملی قرآن کریم سمینار « فن بیان و سخنوری » با حضور استاد مهدی کمری و استاد امیرمحتشمی امروز صبح 26 مرداد ماه سال 98 ساعت 10 الی 13 در سالن نشست های موزه ملی قرآن کریم برگزار شد.
استاد مهدی کمری سمینار را با معرفی فن بیان و اهمیت آن و پایه های اصلی فن بیان قدرتمند شروع کرد و در ادامه توضیحات مختصری در مورد « واژگان یا لغات گرم یا صدای گرم و اصول هدف گذاری ، روش های کنترل استرس و خشم ، تکنولوژی فکر و قدرت باور ، تکنیک های ارتقاء اعتماد به نفس ، طراحی یک سخنرانی قدرتمند ، انرژی کلام ، اعتماد بنفس و جذب مخاطب، ارتباط غیر کلامی در نفوذ کلام ، صدای مناسب در فن بیان ، زبان بدن و تکنیک های آن » داد .
استاد امیر محتشمی نژاد بیان کرد : از آنجا که ما انسانها موجوداتی اجتماعی و ارتباطی هستیم، بیان خوب لازمه ارتباط انسانی به شمار میرود. بیان خوب و موثر ابزاری برای پیشبرد اهداف در زندگی خانوادگی و حرفه ای می باشد. مهارتی که مجهز شدن به آن لازمه ارتباطات موثر به شمار می آید و این امر بستگی به این دارد که تا چه اندازه از هنر سخن گفتن برخوردار باشیم و فن بیان خود را پرورش دهیم.
محتشمی نژاد توضیح داد : فن بیان یعنی استفاده درست و بجا از تمامی ارکان ارتباط برای اینکه منظورمان را درست به مخاطب برسانیم؛ که هم شامل محتوای کلام و سخن است و هم به طرز ادای آن مرتبط می شود. یعنی هم حرف خوب بزنیم، حرفی که متناسب شخص و مکان و به اقتضای شرایط باشد و هم آن حرف سنجیده و مناسب را با رعایت اصول و قواعد سخن گفتن موثر بیان کنیم.
محتشمی نژاد افزود : هر کدام از ما با قرار گرفتن در شرایط و در مقابل افراد مختلف، طرز بیان و نحوه سخن گفتنمان متفاوت است. افرادی که فن بیان خوبی دارند از این موضوع به نحو احسن استفاده کرده و قادرند به راحتی روی دیگران تأثیر مثبت گذاشته و در خانواده و جامعه به عنوان افراد جذاب، قابل احترام و موثر شناخته شوند.
محتشمی نژاد در مورد آموزش راهنمایان موزه توضیحاتی را به شرکت کنندگان به این شرح بیان نمود و گفت : در موزههای ما باید نحوه معرفی اشیاء و آثار موزهای بهگونهای باشد که مخاطب را جذب کند. وقتی مخاطب جذب نشد دیگر نمیتوان آن انتظار ایستگاه فرهنگی بودن را از موزه داشت.
همچنین موزهدار و یک راهنمای موزه باید داستانسرا و قصهگوی خوبی باشد و با قصهگویی میتواند ارتباط برقرار کند؛ چرا که تمام اشیاء و آثار در این عالم وجه کارکردی دارند و این راهنمای موزه است که با توضیح و شرح کارکرد اشیاء و قصهای که برای آن بهوجود آمده است، بازدیدکننده را به موزه و آثار درون آن علاقهمند میکند.
او اضافه کرد : « راهنماهای موزهای که در برقرار کردن ارتباط مهارت کافی دارند، لحن صحبت خود را با حالت روحی در بازدیدکننده هماهنگ میکنند. پس مطابق حالات روحی بازدیدکننده حرف بزنید. قبل از اینکه کلامی بر زبان آورید از او تست صدا و تصویر بگیرید تا بفهمید بازدیدکننده شما سرحال، بیحوصله، عصبانی یا ناراحت است. اگر میخواهید آنها به حرفهای شما توجه کنند، باید حتی برای چند دقیقه، مطابق حالات روحی او حرف بزنید و او را متقاعد کنید که مورد قبول شماست و اینکه هیچ تفاوتی با هم ندارید.
برای بیان حرفهای پیشپا افتاده، شهامت به خرج دهید. تقریباً هر حرفی که در ابتدای آشنایی بیان میکنید، میتواند مناسب باشد. هر اندازه هم که موضوع انتخابی شما ملالآور باشد، اگر آن را با اقتدار، مثبت و در عین حال با احساس بیان کنید، بازدیدکننده به همکلام شدن با شما علاقهمند میشود.»
در پایان سمینار اعضای شرکت کننده از موزه ملی قرآن کریم و آثار فاخر و برجسته قرآنی بازدید نمودند .
ارسال نظرات